Pattie Boyd

היום לפני 46 שנים, ב-21 לינואר 1966, נשא ג'ורג' הריסון לאשה את פטי בויד.

נראה לי שאם הייתה תחרות "המוזה עליה כתבו את השירים הכי יפים ברוקנרול", פטי בויד הייתה לוקחת בהליכה. לא תמיד יש תיעוד חד משמעי, ומכיוון שמדובר באהבות, לפעמים נכזבות ולעיתים אסורות, לא תמיד הכותבים הודו בכך בפה מלא, אבל אין כמעט ספק שאת השיר Something של הביטלס כתב ג'ורג' הריסון לאשתו דאז, את השירים Layla ו- Bell Bottom Blues כתב קלפטון לאהבתו הנכזבת דאז, וכשכתב את השיר Wonderful Tonight, קלפטון כתב אותו לבת זוגו דאז, כולן אותה אישה – פטי בויד.והיו עוד שירים. חתיכת מוזה היא הייתה…

בויד, שהייתה דוגמנית, נשכרה לשמש כניצבת בסרטם של הביטלס, A Hard Day's Night. שם פגש בה הריסון לראשונה. מילותיו הראשונות של הריסון לבויד היו "האם תינשאי לי?". בויד צחקה, והריסון אמר "טוב, אם לא תינשאי לי, תהיי מוכנה שאזמין אותך ארוחת ערב הערב?" בויד נכבשה, והשניים יצאו לדייט, בליווי בריאן אפשטיין (הא(1)?! אולי זה היה מקובל אז, לכו תדעו…). השניים נישאו בתחילת שנת 1966 כאשר פול מקרטני משמש כשושבין יחד עם בריאן אפשטיין, ורינגו וג'ון מבלים בחופשה עם נשותיהם, במטרה להסיח את דעתם של העיתונאים מהנישואין. אחרי הנישואין יצאו השניים לחופשה בטירה בצרפת, בלווית – שוב – בריאן אפשטיין (הא(2)?! אולי אפשטיין – הגיי להזכירכם – מגונן על הביטל הצעיר מאימת הנשים?). שושני הנישואין קמלו, ואחרי שנפל ריחוק בין השניים (בויד האשימה בכך את הנטיות של הריסון למדיטציות ואימוץ דתות וחוכמות מהמזרח), הם נפרדו בשנת 1974. למרות שמעולם לא חזרו להיות יחד, בויד תמיד טענה כי הריסון היה אהבת חייה.

אהבת חייה או לא, בויד המשיכה לשבור לבבות. מיק ג'אגר הודה בפני חברתו ששנים הוא ניסה לפתות את בויד, אך זו לא נענתה לו. עוד אחד שהיה כרוך אחריה היה אריק קלפטון. בשלהי שנות ה-60 התקרב קלפטון (אז גיטריסט צעיר ומבריק) לג'ורג' הריסון (אז כבר ביטל נערץ), ונוצר בין השניים שיתוף פעולה מוזיקלי. קלפטון בילה שעות רבות עם הריסון ובויד, כשבויד מנסה לזכות בתשומת ליבו של בעלה באמצעות פלירטוטים עם קלפטון. התכנית הסתבכה כאשר קלפטון התאהב בבויד, והפך אובססיבי כלפיה. באותם ימים הוא דווקא היה במערכת יחסים עם אחותה הצעירה של בויד, אך זו זרקה אותו אחרי ששמעה את Layla (שנועד בעצם לפטי בויד), והבינה שהיא מהווה עבורו לא יותר מתחליף לאחותה הבוגרת. קלפטון, שרוי באובססיה שלו, והלום צער עקב מותו של חברו ג'ימי הנדריקס, נכנס למערבולת של התמכרות להירואין. אחרי רומן קצרצר איתו, חזרה בויד לחיקו של הריסון.

עם הידרדרות היחסים של בויד עם הריסון, קלפטון היה שם כדי לקטוף את הפרס שלו. הוא פנה יום אחד לג'ורג' הריסון והתוודה בפניו על אהבתו לאשתו. "קח אותה, ואני אקח את החברה שלך", הגיב הריסון (התורות של המזרח כנראה לא דנות באריכות יתר בכל הנוגע לזכויות או לפחות כיבוד נשים…). בויד, כמובן, רתחה מזעם על שני החברים בזמן שהם, מצידם, המשיכו להיות חברים טובים, על אף המצב המוזר. מששכך הזעם של בויד, היא וקלפטון הפכו לזוג. הם נישאו בשנת 1979 (ג'ורג' היה שם כדי לנגן בחתונתם), אך גם שם דנדוני פעמוני החתונה גוועו יחסית מהר. למרות שהתגרשו רשמית רק כעבור 10 שנים, כבר אחרי 5 שנים פצח קלפטון במערכת יחסים, כולל ילדים מחוץ לנישואין. בויד לא הייתה מסוגלת להתמודד עם חוסר הנאמנות של קלפטון, ועם ההתמכרויות השונות שלו (בהתחלה זה היה הירואין, אח"כ אלכוהול).

השיר Layla מבוסס על ספר של Nizami, משורר פרסי בן המאה ה-12, שנקרא ליילה ומג'נון, המספר על אדם המאוהב באשה, אך אינו יכול לזכות בה בשל התנגדות הוריה. משהוא לא זוכה לממש את אהבתו, הוא משתגע (וכנראה המילה מג'נון בה אנחנו משתמשים עד היום קשורה לזה. אין לי כח לבדוק). קלפטון מצא קווי דימיון בין המצב הזה למצבו הוא בכל הנוגע ליחסיו עם בויד, ואימץ את השם לטובת השיר שלו.

הריף של הגיטרה, שהפך לחותם של קלפטון, נהגה ע"י דווין אולמן בכלל (גיטריסט גאון שניגן עם קלפטון באלבום הזה לפני שחזר ללהקתו, האחים אולמן).

פטי בויד מספרת כי קלפטון הזמין אותה לדירתו להשמיע לה את השיר: "הוא הדליק את הטייפ, הגביר את הווליום, והשמיע לי את השיר המרגש והעוצמתי ביותר ששמעתי בחיי. זה היה Layla, על בחור שמאוהב נואשות בבחורה שאוהבת אותו, אך הם לא יכולים לממש את אהבתם. הוא ניגן לי את זה פעמיים או שלוש, ולא הסיר את מבטו ממני, בוחן את ההבעה שלי. המחשבה הראשונה שלי הייתה 'אוי ואבוי, כולם ידעו שהשיר הוא עלינו'…. הרגשתי שלא בנוח עם העובדה שהוא הוביל אותי למסלול שלא הייתי בטוחה שאני רוצה בו, אבל ההבנה שאני נתתי לו השראה לכזו תשוקה ויצירתיות התגברה על שיקול דעתי. לא יכולתי לעמוד בפניו יותר".

ועוד משהו מעניין שלמדתי על השיר: החלק האחרון, זה של הפסנתר, נכתב ומנוגן ע"י ג'ים גורדון (בגרסת האולפן, כמובן). ג'ים גורדון היה המתופף של דרק והדומינוס (זו הלהקה שבה היה חבר קלפטון וזו שהוציאה את השיר באלבומה). גורדון היה נגן סשנים מצליח מאד והיה שותף בהרבה הקלטות באותה התקופה. באמצע שנות ה-70 החל גורדון לסבול מבעיות פסיכיאטריות קשות. הוא טען כי הוא שומע קולות, בעיקר את הקול של אימו. הוא אובחן כחולה בסכיזופרניה, מה שהרס לו את הקריירה המוזיקלית. בשנת 1983, בהיותו שרוי בהתקף פסיכוטי, רצח גורדון את אימו בפטיש. הוא נידון למאסר עולם, אבל אם אי פעם ישתחרר מהכלא, הוא יהיה מיליונר כתוצאה מהתמלוגים להם זכה בעקבות השתתפותו בכתיבת השיר.

התחלנו במוזה וגמרנו ברוצח סכיזופרן. יאללה, בואו נשמע כבר את השיר. בביצוע הזה יש גם איש עם נוצה על הראש שקוראים לו אלטון ג'ון, ובמשבצת נגן הגיטרה הג'ינג'י מחליף מארק קנופלר את דוויין אולמן המנוח.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

כתיבת תגובה