I Heard It Through the Grapevine

היום לפני 43 שנים, ב-14 לדצמבר 1968, הגיע השיר I heard it from the grapevine בביצועו של מרווין גיי לראש המצעד האמריקאי.

השיר מהווה נקודת ציון בסיפור ימיה של חברת מוטאון, וכן מזוהה מאד עם מרווין גיי, על אף שהוא לא הראשון שהקליט אותו. ההקלטה הראשונה של השיר, שבוצעה ע"י סמוקי רובינסון והניסים, נגנזה. מרווין גיי היה השני להקליט את השיר, אבל הגרסה שלו גם לא יצאה מיד. בסופו של דבר השיר יצא לראשונה בביצוע של גלדיס נייט והפיפס. אח"כ הוא גם הוקלט ע"י Creedence Clearwater Revival, אבל אין ספק שהביצוע המוכר מכולם היה של מרווין גיי.

הקלטת השיר בביצועו של מרווין גיי ארכה זמן רב. הסיבה המרכזית לכך הייתה ההתעקשות של מחבר השיר, וזה שגם הפיק אותו מוזיקלית, שגיי ישיר את השיר בסולם גבוה. גיי רצה סולם נמוך יותר והויכוחים, כמו גם פעולת המיקס יחד עם קולות שהקליט ויטפילד מלהקה ווקאלית אחרת, גרמו להקלטה לארוך כחודש ימים (!). בסופו של דבר גיי התרצה ואכן הקליט את השיר בסולם הגבוה שדרש ויטפילד. התוצאה המוצלחת גרמה לזמר לשנות את אופן הגשת שיריו, ולשיר ברגיסטר גבוה יותר ממה שהיה רגיל. התוצאה הייתה פחות מוצלחת לדעתו של מנכ"ל מוטאון, שהעביר את השיר לגלדיס נייט, כאמור, ונתן לגיי סינגל אחר להקליט ולהוציא.

השיר בביצועה של גלדיס נייט הצליח מאד, ולמעשה היה הסינגל המצליח ביותר של מוטאון עד אותה התקופה. ההצלחה של הסינגל, יחד עם דרישות משדרני רדיו, שכנעה את מנכ"ל מוטאון להוציא גם את הגירסה של גיי כסינגל (עד אז השיר הופיע רק כחלק מאלבומו של גיי). ברגע שיצא הסינגל, הוא האפיל על גרסתה של גלדיס, והפך הוא לסינגל הנמכר ביותר של מוטאון (נכון לאותו הזמן).

ב-14 לדצמבר 1968, כאמור, הוא הגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד הכללי. מן הסתם, גם במצעד הבילבורד שהוקדש ללהיטי R&B הוא היה במקום הראשון. אותו השיר בביצועה של גלדיס נייט גם תפס את המקום הראשון באותו המצעד, בינואר אותה שנה. כך יצא שאותו השיר, בשני ביצועים שונים, החזיק את המקום הראשון במצעד הנישתי הזה, גם בתחילת 1968, וגם בסופה של אותה השנה.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

טרקבאקים

  • מאת Don't go breaking my heart « היום לפני… ביום 7 באוגוסט 2012 בשעה 8:00 am

    […] הוקלט כמחווה של השניים לדואטים של מוטאון, סטייל מרווין גיי וטמי טרל. אלטון ג'ון הקליט את החלק שלו בטורנטו קנדה, […]

כתיבת תגובה